‘Kranten verdienen bijna niks aan Blendle’
- Nieuws
- ‘Kranten verdienen bijna niks aan Blendle’
Om meer mensen te laten betalen voor journalistiek, kondigde Blendle een premium-service aan. Voor tien euro per maand, krijgt de gebruiker dagelijks 20 artikelen. Vanuit de kranten klinkt er echter gemor.
NRC kondigde gisteren direct aan niet mee te zullen doen aan Blendle Premium. "Logisch", zo stelde Jan Kees Emmer, voormalig adjunct-hoofdredacteur van de Telegraaf in het Mediaforum van NPO Radio 1, waar ook MAX-directeur Jan Slagter te gast was.
De directeur van Blendle, Alexander Klöpping, liet in het Radio 1-Journaal weten dat zo’n 70 procent van de opbrengsten naar de kranten gaat. Hij maakte "enkele miljoenen" over naar de kranten, zo vertelde hij. Veel is dat niet, stelt Emmer, aangezien de redacties "tientallen miljoenen" kosten. Grote kranten verdienen "niet meer dan enkele tonnen per jaar" aan Blendle, zo weet hij uit zijn tijd bij de Telegraaf. En ook van Blendle Premium zullen ze nauwelijks profiteren, denkt hij.
Bekijk hier het Mediaforum over Blendle
Video niet beschikbaar
Mediabedrijf
Het presenteren van Blendle Premium betekent eigenlijk "de geboorte van een mediabedrijf", vindt Emmer, die tegenwoordig zelfstandig ondernemer is. Waar Blendle oorspronkelijk slechts als een kiosk fungeerde die stukken van mediabedrijven doorgaf, gaat men nu zelf een 'krant der kranten' maken. "Ze gaan een eigen redactie opzetten", stelt Emmer, en dat kan niet zonder signatuur.
Emmer voorspelt dat er binnenkort eigen Blendle-content komt: "Blendle gaat zeggen, joh, Jean-Pierre Geelen, Rob Hoogland of Bert Wagendorp, kom voor onze nieuwsbrief schrijven in plaats van voor de krant." Dit zou Blendle Premium vergelijkbaar maken met Netflix, dat naast series van andere bedrijven doorgeven, ook eigen programma’s produceert. Emmer is bang dat Blendle hiermee de kranten "leegvreet".